Co to jest interfejs diagnostyczny i do czego służy?

interfejs diagnostyczny do samochodu

Stanowi niezbędne wyposażenie każdego warsztatu samochodowego, ale powinien go też posiadać każdy miłośnik samochodów i majsterkowania przy nich. Jest bowiem urządzeniem niezbędnym w diagnostyce samochodowej. Mowa o interfejsie diagnostycznym OBD2.

Jeszcze do niedawna w razie wystąpienia w samochodzie trudnej do zlokalizowania usterki, konieczna była wizyta w serwisie i podłączenie pojazdu do komputera diagnostycznego, co samo w sobie wiązało się z opłatą. Obecnie samodzielne przeprowadzenie wstępnej diagnostyki umożliwia interfejs diagnostyczny OBD2.

Interfejs diagnostyczny to nic innego jak urządzenie do diagnostyki samochodowej OBD2, które służy do diagnostyki, odczytywania błędów, a także zbierania informacji na temat innych funkcji w samochodach oraz motocyklach

Z jego pomocą można odczytać i skasować (po usunięciu usterki) kody błędów. Pozwala to łatwo i szybko wykryć usterkę, po czym dokonać niezbędnej naprawy. Oprócz tego, interfejs diagnostyczny zastosowany może być jako tester akumulatora. Pozwala na monitorowanie parametrów pracy silnika, a także na przeprowadzanie testów poszczególnych podzespołów. Krótko mówiąc, posiadając takie urządzenie, można na bieżąco przeprowadzać diagnostykę samochodu, co pozwoli wykrywać usterki i usuwać je, zanim jeszcze przerodzą się w poważne, kosztowne w naprawie problemy. 

Warto wiedzieć, że liczba dostępnych funkcji różni się w zależności od modelu interfejsu diagnostycznego OBD2. Najprostsze i najtańsze urządzenia pozwalają głównie na odczytywanie kodów błędów oraz na przeprowadzanie skanu większości modułów auta w poszukiwaniu nieprawidłowości. Nawet w podstawowych modelach interfejsów często spotykane są funkcje dodatkowe, takie jak: pomiar przyspieszenia i spalania czy funkcja programowania własnych ustawień pojazdu. Droższe, bardziej zaawansowane urządzenia nie tylko wyświetlają kody błędów, ale też precyzyjnie nazywają pojawiające się w podzespołach dysfunkcje, dokładnie wskazując, w czym tkwi problem. Dostępna może też być funkcja lokalizacji samochodu na podstawie sygnału GPS.

Budowa interfejsów OBD2 różni się w zależności od poszczególnych modeli. Wszystkie jednak posiadają złącze OBD2, czyli złącze diagnostyczne stosowane w samochodach, które pozwala na podłączenie zewnętrznych urządzeń diagnostycznych do komputera pojazdu. Jest to złącze 16-pinowe, z charakterystycznym trapezowym kształtem.

Najprostsze modele interfejsów diagnostycznych mają zaledwie kilka centymetrów długości, z jednej strony zakończone są wtyczką OBD2, z drugiej natomiast np. portem USB. Elementem wyposażenia takich urządzeń z reguły są różnego rodzaju przejściówki, służące zapewnieniu kompatybilności z poszczególnymi typami sprzętów elektronicznych, np. tabletami czy laptopami. Dostępne są także modele interfejsów diagnostycznych z łącznością bezprzewodową, przez Bluetooth lub Wi-Fi; stanowią one wygodne rozwiązanie, gdyż diagnostyka samochodu może się w ich przypadku odbywać bez zastosowania kabla.

Aby przeprowadzić diagnostykę z pomocą interfejsu diagnostycznego OBD2, należy podłączyć urządzenie do samochodu (lub motocykla z obsługą OBD2). Samo urządzenie to jednak za mało – niezbędny jest także uniwersalny program diagnostyczny.

W tym miejscu zaznaczyć warto, że większość interfejsów diagnostycznych ma charakter uniwersalny, co oznacza, że podłączyć je można do pojazdów wielu marek, zarówno europejskich, jak też japońskich, koreańskich czy amerykańskich. Wystarczy, że w samochodzie zapewniona jest obsługa OBD2 (lub eOBD w przypadku pojazdów ciężarowych). Dostępne są też modele serwisowe przeznaczone do aut konkretnych producentów czy koncernów; są one z reguły najbardziej zaawansowane, a więc i najdroższe.

Dlaczego warto posiadać interfejs diagnostyczny OBD2 i regularnie przeprowadzać diagnostykę swojego samochodu? Przede wszystkim z tego powodu, że zabieg ten pozwala na wykrycie wszelkich nieprawidłowości występujących w poszczególnych układach nowoczesnych pojazdów. Wystarczy podłączyć interfejs diagnostyczny OBD2 do auta, aby uzyskać sprawą weryfikację bez konieczności interwencji mechanicznej, co przekłada się na redukowanie kosztów ewentualnych napraw. Samodzielnie przeprowadzana diagnostyka samochodowa pozwala też uniknąć kosztów, jakie ponieść trzeba w serwisie za podłączenie pojazdu do komputera diagnostycznego.

Dzięki interfejsowi diagnostycznemu OBD2 można zapewnić sprawne i bezpieczne funkcjonowanie swojego samochodu.


SPRAWDŹ TEŻ

Scroll to Top