Interfejs diagnostyczny jest sprzętem, który zdecydowanie warto posiadać w swoim garażu. Pozwala on na szybkie i łatwe diagnozowanie usterek, sprawdzanie stanu układów samochodu i uniknięcie zbędnych kosztów w serwisie. Warto jednak wiedzieć, w jaki model tego urządzenia zainwestować.
Interfejs diagnostyczny OBD2 to urządzenie do diagnostyki samochodowej, które służy do diagnozowania, odczytywania błędów, a także zbierania informacji na temat innych funkcji w samochodach. Podłączenie go do auta pozwala łatwo i szybko wykryć usterkę bez potrzeby kosztownej i pracochłonnej interwencji mechanicznej, po czym dokonać niezbędnej naprawy. Stosowany może być jako tester akumulatora czy skaner uniwersalny. Umożliwia monitorowanie parametrów pracy silnika, a także przeprowadzanie testów poszczególnych podzespołów. Jest więc urządzeniem bardzo przydatnym w garażu i warsztacie. Na rynku dostępnych jest wiele modeli interfejsów diagnostycznych, toteż warto określić, jaki będzie nam potrzebny.
Interfejs diagnostyczny – odmiany
Poszczególne modele interfejsów diagnostycznych różnią się od siebie stopniem zaawansowania, a zatem i ceną.
Najprostsze i najtańsze modele mają zaledwie kilka centymetrów długości. Z jednej strony zakończone są wtyczką OBD2, z drugiej natomiast np. portem USB. Urządzenia te z reguły są wyposażone też w różnego rodzaju przejściówki, służące zapewnieniu kompatybilności z poszczególnymi typami sprzętów elektronicznych, np. tabletami czy laptopami. Mają one jednak tylko podstawowe funkcje, takie jak wskazywanie kodów błędów, pomiar przyspieszenia i spalania czy funkcja programowania własnych ustawień pojazdu.
Bardziej zaawansowany skaner diagnostyczny z łącznością bezprzewodową, przez Bluetooth lub Wi-Fi stanowi wygodne rozwiązanie, gdyż diagnostyka samochodu może się w ich przypadku odbywać bez zastosowania kabla. Tego typu modele nie tylko wyświetlają kody błędów, ale też precyzyjnie nazywają pojawiające się w podzespołach usterki, dokładnie wskazując, w czym tkwi problem. Dostępna może tez być funkcja lokalizacji samochodu na podstawie sygnału GPS.
Najbardziej zaawansowanym, przeznaczonym dla profesjonalnych warsztatów urządzeniem z tej kategorii jest komputer diagnostyczny do samochodu. Jest to sprzęt stosowany w warsztatach samochodowych i serwisach. Niektóre jego modele pozwalają na zbadanie nie tylko poszczególnych układów w samochodzie, ale też np. automatycznej skrzyni biegów czy modułu komfortu.
Warto pamiętać, że zarówno interfejsy diagnostyczne OBD2, jak i komputery diagnostyczne mogą być uniwersalne, tzn. obsługiwać większość marek i modeli pojazdów, lub przystosowane do diagnozowania samochodów określonego producenta, np. interfejs OBD2 do BWM, VAG, Forda czy Toyoty.
Interfejs diagnostyczny – jak wybrać?
Kryteria wyboru interfejsu diagnostycznego OBD2 powinny być zależne przede wszystkim od potrzeb. Dlatego należy porównać różne modele interfejsów – od podstawowych, przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych, po zaawansowane urządzenia dla mechaników i warsztatów. Kierowcy, który chce po prostu we własnym zakresie wykonywać podstawową diagnostykę samochodową, wystarczy uniwersalny skaner diagnostyczny. Warto zainwestować w model z łącznością bezprzewodową oraz dodatkowymi funkcjami, które mogą być przydatne. Z kolei najbardziej rozbudowane komputery diagnostyczne przeznaczone są dla osób profesjonalnie zajmujących się diagnostyką i naprawą samochodów.
Ogólnie rzecz biorąc, do najważniejszych czynników technicznych, jakie należy brać pod uwagę przy wyborze interfejsu diagnostycznego, zaliczają się:
1) kompatybilność z systemem pojazdu: OBD-II, EOBD, CAN, CANFD, DOIP;
2) rodzaj połączenia: przewodowe lub bezprzewodowe – Bluetooth bądź Wi-Fi;
3) dostępne funkcje, np.: odczyt i kasowanie błędów, monitorowanie parametrów w czasie rzeczywistym, programowanie sterowników, funkcje serwisowe itd.
Pamiętać też trzeba o oprogramowaniu interfejsu diagnostycznego.
Większość interfejsów diagnostycznych ma charakter uniwersalny, co oznacza, że podłączyć je można do pojazdów wielu marek, od europejskich, poprzez japońskie, koreańskie, aż po amerykańskie. Dostępne jednak są też modele przeznaczone do aut konkretnych producentów czy koncernów; są one z reguły najbardziej zaawansowane, a zatem droższe niż standardowe testery. Prawidłowy wybór interfejsu diagnostycznego pozwoli na łatwe i sprawne wykonywanie diagnostyki samochodowej, co przełoży się na bezproblemową oraz bezpieczną jazdę.